woensdag 31 januari 2007

129. Levensloop Betty de Jong


Beste Teun en 'oude' klasgenoten,

Met belangstelling de levenslopen op het blog gelezen en ik zal nu proberen er een van mijzelf te maken.
Na de zesde klas van de lagere school ging ik naar de MULO en ik sta nog op een klassenfoto elders op het blog. Net zoals op de lagere school zat ik veel te dromen en volgens mijn herinnering had ik niet zoveel belangstelling voor 'leren'. Ik werd trouwens Betteke genoemd op de lagere school, maar dat heb ik zelf op de middelbare school afgeschaft, want dat vond ik zooooo.... kinderachtig. Ook weet ik dat mevrouw van Duijn van wie we tijdelijk les kregen omdat volgens mij juffrouw van de Heuvel (?) wegging, mij wilde vastbinden met een touw, omdat ik altijd andersom in de bank zat. Dit is trouwens nog te zien op een klassenfoto, waar ik weer omgekeerd zit. Ik zit nog niet veel stil, al lukt het beter met het ouder worden.
Na de derde klas van de Mulo zijn we verhuisd naar Ommen en ik ben geloof ik toen nog maar zelden in Vroomshoop geweest. In Ommen heb ik na twee jaar mijn diploma gehaald en ben naar de Havo gegaan in Zwolle. Met mijn negentiende het diploma gehaald en afgereisd naar Israël, om daar in een kibboets te gaan werken. Helaas had ik een herexamen en moest ik na een maand terug , want ik wilde daar wel blijven. Toen verhuisd naar de stad Groningen om daar de opleiding 'akte N 20' te volgen, dit was HBO kinderverzorging en handenarbeid. Naar een jaar scholen hield ik het voor gezien en ben gaan werken als groepsleidster in diverse tehuizen in Groningen. Tijdens het werken de studie MBO inrichtingswerk gevolgd. Na drie jaar heb ik mijn baan opgezegd en ben met de 'Magic Bus' van Amsterdam naar New Delhi gegaan, een maand over land naar India. Het was inmiddels 1976. Ik ben ongeveer een jaar weggebleven, maar heb daarvan ook een tijdje in Engeland gewoond. Toen ik weer terug kwam in Groningen ben ik naar de Sociale Academie gegaan om maatschappelijk werkster te worden. Tijdens de studie heb ik bij het JAC gewerkt en na de studie als bedrijfsmaatschappelijk werkster bij het AZU in Groningen. Op mijn dertigste kwam ik Hans tegen in Gouda. Hans, die nu al meer dan 23 jaar mijn levenspartner is, woonde in Delft en ik in Groningen. Na anderhalf jaar heen en weer gereisd te hebben, besloten we in Utrecht te gaan samenwonen en daar wonen we nog steeds. Ik ben toen weer part-time naar school gegaan, om docent drama en regisseur te worden en had daarnaast een baan als adjunct directrice van een tehuis voor schoolgaande en werkende meisjes. Dit heb ik 10 jaar gedaan en ben een tijd vaste regisseur geweest van een amateurgroep. In 1989 is Joris geboren en in 1991 Sofie. Een koningswens dus en ik was dik tevreden. In 1993 stierf mijn vader en dat was een grote schok omdat hij kanker had en binnen 5 weken vertrokken was. Mijn moeder leeft gelukkig nog en woont nog steeds in Ommen in de Stadshage. Zij is nu 81 jaar en nog zeer kwiek. Ik was inmiddels van baan verandert en heb van 1995 tot 2006 als leerplichtambtenaar bij de gemeente Utrecht gewerkt, eerst als maatschappelijk werkster, later als trajectadviseur van jongeren van 16 tot 23 jaar. Eind 2003 werd ik ernstig ziek en dat heeft mijn leven wel verandert, ik had borstkanker en heb 6 chemo's en 33 bestralingen doorstaan. Toen ik weer helemaal geïntegreerd was in mijn oude baan, besloot ik te stoppen en voor mijzelf te beginnen. Ik had in 2000 en opleiding voor supervisor en coach gevolgd en ben in 2006 een ZZP-er geworden. En nu moet ik dus mijn eigen werk binnenhalen en veel netwerken. Op het ogenblik werk ik veel op de Hoge School Utrecht. Ik geef daar opleidingssupervisie aan verschillende groepen en ik geef les aan eerste jaars studenten. Dus ik noem mijzelf nu supervisor, coach en docent.
Hans, die van schrijven houdt, heeft een artikel over mij geschreven en daar komt die foto ook vandaan die ik al eerder gestuurd heb. Hans werkt al jaren als expert op alle gebieden van duurzaam wonen en energiebesparing. Ze zijn nu bezig met het binnenklimaat van basisscholen en voor geïnteresseerden is er een website:
www.frissescholen.nl.
In mijn vrije tijd probeer ik twee pubers naar behoren op te voeden, zing ik in een koor wat ook aan muziektheater doet en speel toneel in mijn toneelclub als het zo uitkomt.
We wonen in een heerlijk oud huis aan de singel (rand van de binnenstad), en afgezien ik nog wel eens terug verlang naar de stad Groningen, heb ik het erg naar mijn zin.

Hopelijk is het een niet te lang verhaal geworden.
Ik stuur foto's mee van vroeger. Ik heb er niet zoveel van school, maar wel van al die verjaardagsfeestjes.

Geen opmerkingen: