woensdag 31 januari 2007

191. Levensloop Pieter Kooi (14-03-2007)


Op 1 maart 1953 zag ik het licht aan de Noorderweg 6 te Vroomshoop. Alwaar mijn moeder diverse keren met mij naar het consultatiebureau moest om te kijken of ik wel genoeg vrat c.q. moedermelk slurpte, daar ik zie dat er diverse aantekeningen zijn gemaakt op mijn consultatiekaart. (zie commissie tot bevorderering der hygiene van moeder en kind in Overijssel)
De eerste jaren herinner ik me zoals iedereen natuurlijk niet meer, maar de kleuterschool die stond waar later gebouw Irene verrees staat me nog goed bij. Ik weet nog dat er een reusachtig klimrek voor de school stond, waar wij jongens (van 3 a 4), natuurlijk enorm tegenop keken, maar ondertussen gevaarlijke capriolen uithaalden om bovenin te komen. Ook staat me bij dat het een keer enorm warm was (waarschijnlijk zomer ’58) en we zo ongeveer de hele dag buiten waren. De juffrouw die we daar hadden was volgens mij iemand met bril (heette ze niet juffr. Bergsma?) (Foto:Pieter Kooi op de kleuterschool)

Op de lagere school herinner ik me nog het door het raam toegeschoven thee/koffie wat werd gebracht door mw/juffr.van Duin. Ook het tollen wat op gezette tijden rage was (ik zie dat nu weinig meer!) en het knikkeren met meksies, waarbij de kinkkers niet mochten stuiteren, blijft in mijn herinnering.
Ik moet ongeveer 7 jaar geweest zijn toen ik deze tekening maakte (Foto1960 tekening Pieter Kooi). Wie raadt welk monumentale pand in Vroomshoop dit is!?
Als je vroeger lid was van de Donald Duck kreeg je, als je jarig was, ook een leuke kaart toegestuurd van Kwik, Kwek en Kwak. (Leuke kaartjes kreeg je vroeger)
Ook als je lenig was en goed bewoog onder het regiem van Meester Alberts kreeg je na gedane arbeid een leuke prent! Die ook al staan onder nummer:

Na de lagere school kwam voor mij de MULO, waar ik mijn rapport uit de 1e klas laat zien, daar deze tenminste nog enige positieve cijfers laat zien. (rapport MULO 1e klas)
Na daar 5 jaren te hebben gezwoegd kreeg ik dan eindelijk mijn fel begeerde papiertje in de Runneboom te Almelo. (foto:MULO-examencijferlijst)
Natuurlijk hadden we daar ook veel lol :” Teken-Visser” (dus niet Duits-Visser) kreeg eens een ontzettende trap in z’n achterste van Teun, daar we hadden gewed om 10 gulden dat Teun dat niet durfde. Teun liep naar voren en vroeg aan Visser of hij hem voor 5 gulden een schop mocht geven. Visser zei: daar werk ik natuurlijk aan mee, en vervolgens was ik m’n 10 gulden kwijt!

Na de MULO toog ik naar Enschede waar ik 3 jaren op de Middelbare Textiel Handelsschool zat. In het laatste jaar leerde ik Anneke van Halen kennen, waar ik aardig van onder de indruk raakte en haar vroeg (of zij vroeg mij, ik weet het niet meer) rond onze verloving in 1973 (Foto:Anneke en Pieter verloofd) om te trouwen in 1974. Ik zat toen in militaire dienst en diverse makkers zijn toen op de bruiloft geweest.

Uit militaire dienst hebben we samen 3 jaren in Leeuwarden vertoefd, alwaar ik bedrijfsleider werd van een jeanszaak zoals die er in die tijd veel als paddestoelen uit de grond kropen. Dit hadden we na 3 jaren wel gezien en dachten: dit kunnen we zelf ook en vertrokken weer terug naar Twente. Het werd Enschede waar een pand huurden aan de Korte Haaksbergerstraat en besloten een jeanszaak te starten voor hem en haar. De naam Pico Mode (Pieter Kooi) is met een “C” daar het met een “K” minder geschikt werd geacht door het reclamebureau wat ons destijds adviseerde. (F: Pieter als jonge ondernemer)
Inmiddels hebben we ook aan de overkant van de straat onze enorme kinder-/schoenen-/babyzaak in diverse aaneengesloten panden. Laatste uitbreiding is van najaar 2006 ( zie voor meer informatie
www.pico-mode.nl ) Site wordt binnenkort vernieuwd daar van onze kinderzaak de gevel totaal vernieuwd is.
Ook ben ik in onze zaak en bij diverse buren, vrienden en familie in de decembermaanden op bezoek geweest om de kleine kinderen te vermaken, troosten of streng toe te spreken. (Foto: Sinterklaas Pieter Kooi)

In 1979, 1980 en 1983 hebben wij 3 prachtige meiden gekregen: Jolanda, Marjolein en Anne-Marie wat met recht onze trots mag heten.
Jolanda studeerde in Enschede en Rotterdam en heeft nu een boeiende baan in Hong Kong. Marjolein studeert (nog steeds) op de V.U. en moet dit jaar haar studie Comm./informatie afronden (hoop ik) Anne-Marie zit in Doorn op de T.M.O. (Textiel Management Opleiding) en studeert over een jaar af. (Foto:Anne-Marie, Jolanda, Marjolein)
Van Anneke maakte ik 2 jaren geleden een leuke foto die een plaatsje in huis heeft gekregen












(Anneke 2004)

Onze vakanties met de kinderen heeft zich de laaste jaren dat ze meegingen voornamelijk afgespeeld in Porlezza (Italië-Luganomeer). We probeerden altijd de beste plek te veroveren vooraan, waar je dan een prachtig uitzicht had over het meer (Foto: Pieter Porlezzea)

De laatste vakantie is van zeer recente datum, t.w. februari 2007.
We hebben toen een korte vakantie in Maleisië gehad en hebben samen met Jolanda, die vanuit H.K. vloog, de binnenlanden ontdekt zoals op bijgaande foto’s is te zien (F: Anneke en Jolanda racen door ’t water) Ook zijn we nog op het eiland Langkawi geweest waar we op het warme zonnige strand heerlijk hebben uitgerust van onze jungle-trip.

Voor zover het leven van Pieter Kooi.

Geen opmerkingen: