donderdag 1 februari 2007

258. Reactie JanTop van de groenteboer!

Dag Teun,
Heb jullie website gevolgd en het was leuk alle verhalen te lezen.
Bijzonder ook om te zien op de foto's, hoeveel mensen er op hun ouders gaan lijken, die je van vroeger wel kent.
Omdat alles start vanuit jullie schooltijd, heb ik een kort stukje geschreven.
(zie bijlage)
met vriendelijke groet,
Jan H. Top



Nr. 45 op de klassenfoto 1960/1961 op jullie blog foto 189:

Even een korte reactie op de klassenfoto 1960/1961. Het klopt inderdaad,
de zoon van de groenteboer. Jullie gaan terug naar het verleden en het is boeiend te lezen op de website, hoe het jullie klas verging.

Hoe het verder ging met de Gereformeerde School.
Op gegeven moment gingen de protestant christelijke scholen verder binnen één vereniging: “PCBO Vroomshoop”. De gereformeerde school werd afgebroken en ging verder als school Nieuwoord. Momenteel bestaat de vereniging uit 4 basisscholen: de Kennedyschool (nu gehuisvest in de vroegere openbare Julianaschool), Nieuwoord, de Linde en de Oranjeschool (de vroegere Hervormde school).

Na de HBS heb ik de PABO gevolgd en de opleiding leraar Nederlands, maar mijn voorkeur bleef uitgaan naar het basisonderwijs. Heb in Daarlerveen gewerkt, daarna elf jaar als adjunct op “de Sleutel”, school voor speciaal basisonderwijs in Vroomshoop en al weer sinds lange tijd werk ik als directeur op de Oranjeschool. Wil je iets meer weten over de huidige scholen, kijk dan op:
www.oranjeschoolvroomshoop.nl of www.pcbovroomshoop.nl

En is er veel veranderd sinds jullie schooltijd.....
De grootste verandering is waarschijnlijk, dat het personeel vroeger voor het overgrote deel uit mannen bestond, nu zijn de vrouwen verreweg in de meerderheid. Het Oranjeteam bestaat bijv. naast directeur en conciërge alleen uit vrouwen.
Een ander verschil met vroeger is dat er meer aandacht is voor het individuele kind. Voor zowel kinderen met leerproblemen en voor kinderen, die meer presteren zijn er handelingsplannen en dus extra aandacht.
Onze visie is: “Kinderen, die lekker in hun vel zitten presteren beter!”
Verder is de basis van het onderwijs nog hetzelfde als in jullie schooltijd, nl.
Liefde voor het kind.

Onlangs vond ik mijn oude rapport terug en hoewel ik me juf Nauta als de leukste juf herinner, zag ik, dat ik bij haar voor gedrag nooit hoger scoorde dan een 7.
Zou daar mijn sympathie voor de “lastige” leerlingen vandaan komen?
Mijn vrouw Anke (Hamer) werkt ook in het basisonderwijs en blijkbaar werkt het beroep aanstekelijk, want ook onze drie dochters hebben ook een baan gevonden in het onderwijs.
Alleen onze zoon Reiner koos voor een andere richting en werkt als fiscalist bij PWC.

De groentezaak.
We wonen sinds enige jaren weer op hetzelfde adres, dus op Noorderweg 8, naast “Lady Kooi”, maar het is niet meer als groentezaak te herkennen.

Wens jullie een leuke reünie toe!
Met vriendelijke groet,

Jan H. Top

Geen opmerkingen: